Sokan teszik fel a kérdést: mire jó és hogyan működik a networking a gyakorlatban? A válasz pedig legalább olyan sokrétű, mint az üzleti hálózatépítés előnyei. A networking ugyanis nem más, mint a pozitív üzleti kapcsolatok fenntartása az ügyfeleiddel és a potenciális ügyfelekkel, valamint más iparági szereplőkkel.
Mi a networking?
A networking segít erősíteni a szakértői státuszodat, naprakésznek maradni az iparági fejleményekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban, valamint elérni az üzleti céljaidat. Időt, pénzt és stresszt spórol meg neked, illetve a cégednek. Nem véletlen, hogy a sikeres üzletember mindig keresik a lehetőségét annak, hogy bővítsék a hálózatukat.
Képzeld el, hogy egy ideális üzleti környezetben csak fel kell csapnod a névjegykártya-gyűjteményedet, ha egy megbízható építési vállalkozóra lenne szükséged a telephelyed bővítéséhez, vagy ha lecserélnéd a céges számítógépparkot, esetleg profi webdesignert keresel az online megjelenésed komplett átalakításához, netán Facebook Ads és Google Ads szakértőre lenne szükséged a hirdetéseid rendbe tételéhez vagy profi cateringre a céges bulidhoz.
Egy tudatosan felépített networking rendszer pontosan ezeket a lehetőségeket adja meg neked. Ügyfelek és üzleti partnerek hálózatát, változatos hátterű melynek köszönhetően gyorsabban és egyszerűbben éred el a vállalkozói céljaidat. De, mint minden jó történetet, ezt is kezdjük az elején.
Amit az üzleti hálózatépítés előnyeiről tudnod érdemes
Az üzleti hálózatépítés azért fontos, mert lehetővé teszi a szakemberek, vezető beosztású munkatársak és vállalkozók számára, hogy a cégük részére, illetve saját karrierük szempontjából érdekes új lehetőségekkel ismerkedjenek meg és növeljék esélyeiket az üzleti sikerre.
Egy értő módon felépített networking rendszer révén olyan új lehetőségekhez férhetsz hozzá, amelyeket esetleg nem találnál meg egyedül, vagy csak a versenytársaidhoz képest később férnél hozzá egy értékes információhoz vagy innovációhoz.
A networking rendszered például rálátást biztosíthat egy új értékesítési technikákba, információkkal szolgálhat egy versenytársad marketingstratégiájáról, de tanácsot is adhat a szakmai fejlődéshez. Az üzleti kapcsolatok listája kiváló forrás lehet a vállalati igények kielégítésére is, például akkor, ha ideális jelöltet keresel egy nyitott pozícióra.
A hatékony üzleti hálózatépítés időt takaríthat meg neked és enyhítheti a stresszt, így a hatékony eszköze lehet a vállalkozásod fejlesztésének. De, ha ez még nem lenne elég, íme néhány további ok, amelyek a networking hasznosságát bizonyítják:
- Ügyfelek generálása
A másokkal való professzionális hálózatépítés segíthet új értékesítési lehetőségek azonosításában, új ügyfelek szerzésében. Ez különösen fontos lehet a B2B vállalatok számára, mivel a nyereség növelése érdekében más cégekkel működhetnek együtt, akár közös ajánlattétel, akár megrendelések szintjén.
2. Első kézből szerezhetsz információkat
Az új üzleti kapcsolatoknak köszönhetően kitágul a világ: a hálózatodba bevont partnerek segíthetnek megérteni és tovább fejleszteni a működési területedre jellemző stratégiákat és bevált gyakorlatokat, de szélesíthetik a partneri és beszállítói hálózatodat is.
Például egy kézműves pékség tulajdonosaként megtudhatod, hogy kik azok a beszállítók, akiktől jó minőségű és ár-értékarányban verhetetlen lisztet vagy vajat rendelhetsz. Ha online coachinggal foglalkozol, megtudhatod, hogy melyik webdesigner tudja tökéletesen a márkádhoz igazítani a weboldalad megjelenését.
3. Szinte rögtön megismered a legújabb trendeket
Az idő múlásával minden szakma fejlődik, utat enged a régi az újnak. Az azonban nem mindegy, hogy a céged mikor alkalmazkodik a megváltozó trendekhez. A networking partnerekkel fenntartott kapcsolataid segíthetnek abban, hogy tájékozódj a legfrissebb hírekről és innovációkról. Gondoltad volna? Szoftvermérnökként például már a közösségi médián keresztül is új kódolási technikákat cserélhetsz más programozókkal.
4. Növeli a márkaismertséget
Az ötleteid, a szakmai véleményed, a stratégiai meglátásaid megosztása segíthet abban, hogy az üzleti partnereid megismerjék és megértsék a vállalkozásod küldetését és értékeit. Ez különösen fontos lehet például olyan kreatív szakemberek számára, akik munkájukat potenciális új ügyfeleknek hirdetik és kvázi egyszemélyes vállalkozóként, saját maguknak dolgoznak.
5. Perspektívák ütköztetése: a különböző nézőpontok megértése
A személyes és üzleti fejlődésünk szempontjából is hasznos tud lenni, ha időnként kilépünk a buborékunkból és megismerünk más nézőpontokat is a sajátunkén kívül. A különböző vélemények és tapasztalatok ütköztetése segíthet az üzleti folyamatok javításában és a kreatív stratégiák elsajátításában.
6. Üzleti mentorra is szert tehetsz
Az iparágad elismert szakértői több éves – esetleg évtizedes – szakmai tapasztalattal rendelkeznek. Ha kapcsolatba kerülsz velük, szakértői tanácsokat kaphatsz saját magad, valamint a céged fejlesztéséhez és az alapvető feladatok hatékony, illetve eredményes elvégzéséhez.
7. Fejleszti az önbizalmat
A közös brainstorming, az ötletek megosztása és megvitatása segíthet abban, hogy megbízz a saját üzleti ösztöneiben és stratégiáiban. Ennek eredményeként több lehetőséghez juthatsz és megnőhet az esélye annak is, hogy hosszú távú kapcsolatokat és gyümölcsöző együttműködéseket alakíts ki más szakemberekkel.
Hogyan működik a networking?
Az üzleti hálózatépítés általában egy üzleti, szakmai vagy iparági rendezvényen történik, amelyet úgy rendeznek meg, hogy minél több szakember gyűlhessen össze ugyanazon a helyen, hogy megvitassák a releváns témákat és ötleteket cseréljenek.
Hasonló lehetőségeket online is találhatsz bizonyos közösségi média platformokon, fórumokon és webináriumokon. Az események befejezése után kapcsolatfelvételi adatokat cserélhetsz más résztvevőkkel, illetve követheted őket a közösségi média platformjaikon, hogy naprakész legyél az üzleti tevékenységeikkel kapcsolatban.
Amennyiben sikerül üzleti kapcsolatot kiépítened velük, tanácsokat adhatnak és ötleteket cserélhettek, amelyek segíthetnek a sikeres értékesítési, marketing vagy PR stratégiád kialakításában. De ez persze csak néhány lehetőség a sok közül.
Néhány módszer a hálózatépítésre az üzleti életben:
- Vegyél részt egy üzleti rendezvényen / webináriumon
A vállalkozók gyakran tartanak előadásokat olyan konkrét témákról, amelyekben szakértők és relevánsak az üzleti tevékenységükkel kapcsolatban. Ha olyan résztvevőkkel beszélgetsz, akiknek hozzád hasonló az érdeklődési köre vagy munkastílusa, akkor bővítheted a névjegykártya-gyűjteményed / kontaktlistád és hasznos tanácsokat oszthattok meg egymással.
2. Csatlakozz egy networking csoporthoz
Ha konzisztensebb networking lehetőségeket szeretnél találni, csatlakozhatsz egy klubhoz vagy szakmai szervezethez, amely a releváns iparági témákra összpontosít. Például ami kifejezetten a vállalkozások digitalizációja, a marketing vagy adózás mentén szerveződik. De kifejezetten networking céllal létrejövő szervezetek között is keresgélhetsz.
3. Hozz létre közösségi média profilt, kifejezetten a networkinghez
Bizonyos online platformok lehetővé teszik a vállalkozók és szakemberek számára, hogy hálózatot építsenek egymással, erre talán a LinkedIn az egyik legjobb példa. Kommenteléssel és blogszerű bejegyzésekkel hívhatod fel magadra és a szakértelmedre a figyelmet, ezáltal követőket is gyűjthetsz.
Milyen személyes skillekre van szükséged a networkinghez?
A networking számos ajtót nyithat meg előtted és a céged előtt, legyen az szakmai, közösségi vagy akár személyes érdek. Ugyanakkor az is biztos, hogy az üzleti hálózatépítésről sokkal könnyebb beszélni, mint ténylegesen és jól cselekedni. Annak érdekében, hogy sikeres networking missziókat teljesíthess, szükséged lesz néhány alapvető skillre.
- Aktív hallgatás
Az aktív hallgatás több, mint az egyszerű meghallgatása valakinek, miközben a gondolataink teljesen máshol járnak. Aktív hallgatás során a lehető legnagyobb figyelmet kell fordítani arra, amit a beszélgetőpartner / előadó mond.
Amennyiben szükséges, ajánlott az egyes részleteket tisztázó kérdéseket feltenni, hogy meggyőződhess arról, hogy megértetted a beszélgetés lényegét. Nem mellesleg, ezzel a beszélgetőpartnered felé is bizonyítod, hogy valóban rá figyeltél, nem a másnapi ebéd járt az eszedben.
Képzeld el például, hogy egy networking eseményen beszélgetsz egy marketingvezetővel. Ha folyamatosan a termet pásztázod, vagy közben lenézel néhányszor a telefonodra és érdemi válasz, illetve párbeszéd helyett csak időnként bólogatsz, nem valószínű, hogy egy soron következő együttműködés során te leszel az első gondolatuk.
2. Kommunikációs képességek
A kommunikáció az egyik legfontosabb networking készség. Lehetsz vicces, éleslátó, ügyes és intelligens, de mindez hiábavaló lenne, ha nem tudsz hatékonyan kommunikálni az emberekkel. Emiatt az üzleti hálózatépítés során ügyelj arra, hogyan kommunikálsz másokkal, és próbálj meg a beszélgetés során felmerülő problémák és vitás kérdések kezelésébe is belefolyni, ha szükséges.
De figyelj oda a hangnemre és a stílusra, amit a beszélgetőtársakkal szemben használsz. A tiszteletedet soha ne lehessen megkérdőjelezni, mert a túlságosan pökhendi stílus el is ijesztheti a partnereidet.
3. Nonverbális kommunikáció
A nonverbális kommunikáció magában foglal minden olyan üzenetet, amelyet beszéd nélkül továbbítasz a beszélgetőpartnerek felé. Verbális kommunikációnk 93%-a tartalmaz nonverbális üzeneteket is.
A nonverbális kommunikáció magában foglalja a mimikát, a testbeszédet és a testtartását, a különböző gesztusokat is. Gondolj bele, ki vesz szívesebben részt egy párbeszédben vagy kit vonnak be szívesebben egy beszélgetésbe bármilyen rendezvényen? Valakit, aki görnyedt vállal a telefonja képernyőjére mered, vagy azt, aki tartja a szemkontaktust és 1-2 mosolyt felvillantva magabiztosan és pozitívan viszonyul a résztvevőkhöz?
4. Humor
A tapasztalat azt mutatja, hogy a humor és az önirónia a siker kulcsa lehet nemcsak a munkahelyen, hanem bármely olyan szituációban, amelyben kapcsolatteremtésre kerül sor az emberek között.
A humornak köszönhetően ugyanis az emberek élvezik a veled való érintkezést, egyszersmind az egy húron pendülés és a vidám attitűd megnyugtatja őket, valamint a bizalom kialakításában is segít. Azáltal, hogy mosolyt tudsz csalni az emberek arcára, biztos lehetsz benne, hogy ki kell osztanod majd néhány névjegykártyát.
5. Önbizalom
Ha olyan helyre mész, ami tele van idegenekkel, neked pedig az a célod, hogy szakmai és szociális kapcsolatokat építs ki, akkor egy nagy adag önbizalomra mindenképpen szükséged van.
A magabiztosság, mint készség azt mutatja meg, hogy mennyire vagy biztos a döntéseidben, illetve abban, amit mondasz, mit teszel vagy tervezel tenni. Ez az önbizalom az üzleti célú kommunikációban is visszaköszön, ami a bizalom elnyerésének fontos lépése lehet.
Ha úgy érzed, hogy az önbizalmad még fejlesztésre szorul, próbáld ki a következőket:
- Tartsd a szemkontaktust a beszélgetőtársakkal.
- Beszélj barátságos hangnemben.
- Előre készülj fel a megbeszélésre, hogy ne akadozz a mondanivalódban. Akár a tükör előtt is gyakorolhatsz.
- Állíts össze a rendezvény előtt egy kb. 30-40 másodperces bemutatkozó beszédet, amiben röviden és meggyőzően el tudod mondani, hogy mivel foglalkozol és mik az értékeid – vagy a vállalatodé. Azt szokták mondani, hogy akkor sikerült teljesítened a feladatot, ha a mondandód egy liftútnyi idő alatt meggyőzi a beszélgetőtársakat.
+1. Érzelmi intelligencia
Az érzelmi intelligencia a saját és mások érzelmeinek megértésének, felhasználásának és kezelésének képességére utal. Akkor is fontos szerepet tölt be a kommunikációban, amikor üzleti hálózatépítésről van szó, hiszen mint minden más dologban, ami az embereket érinti, az üzleti elköteleződésekben is fontos szerepet töltenek be az érzelmek. Az érzelmi intelligencia a reakciók helyes felmérésére és a válaszadás mikéntjére is hatással lehet.
6 tipp az üzleti hálózatépítéshez
- Keresd meg a megfelelő embereket
Lépj kapcsolatba olyan szakemberekkel, akik konkrét segítséget tudnak nyújtani neked vagy a cégednek. Például, ha egy új területen szeretnél üzleti lehetőségeket keresni, fontold meg az adott iparágban dolgozó barátokkal vagy korábbi kollégákkal való kapcsolatfelvételt.
Ha új közösségimédia-stratégiákat keresel, részt vehetsz egy, a terület szakértője által szervezett webináriumon, majd később kapcsolatba léphetsz az online profillal. A megfelelő networking tevékenységek megtalálásához fontold meg, hogy ajánlásokat kérsz a munkahelyedtől, vagy keress más online lehetőségeket.
2. Légy proaktív
Üzleti hálózatod rendszeres fejlesztése elengedhetetlen a hatékony kapcsolatok fenntartásához. Amennyiben csatlakozol egy szakmai szervezethez, hasznos lehet, ha évente több eseményen is részt veszel, illetve naprakész maradsz a tagok üzleti tevékenységeivel kapcsolatban.
3. Ajánlj fel segítséget
Kövesd figyelemmel a hálózatod tagjait, hogy adott esetben ne csak kapj, hanem adni is tudj, hogy támogatást nyújthass, amennyiben a kapcsolatodnak erre lenne szüksége. Ha segítőkész vagy, akkor a kontaktjaid is nagyobb valószínűséggel támogatnak majd téged, amikor arra kerül a sor.
Éppen ezért, ügyelj arra, hogy azonnal válaszolj, ha egy kontaktod felveszi veled a kapcsolatot és tanácsot kér tőled. Abban az esetben sincs probléma, ha esetleg nem ismered a témát, mert akár egy másik kontaktodhoz irányíthatod őket, vagy felteheted a szükséges kérdéseket egy másik tagnak.
4. Személyes kapcsolatok ápolása online
Az internet értékes erőforrás a kapcsolatteremtéshez és a networking társakkal való kommunikációhoz. Használd a közösségi média platformokat, hogy kapcsolatba lépj a számodra releváns szakemberekkel.
Sőt, akár egy barát vagy ismerős is szakmai kapcsolatoddá válhat a jövőben, különösen akkor, ha közösek vagy legalábbis hasonlóak az üzleti érdekeitek és céljaitok. A közösségi média és a digitalizáció remek lehetőségeket kínál ahhoz, hogy online mederben is tartani tudjátok a kapcsolatot.
5. Vegyél részt üzleti és céges rendezvényeken
A különböző konferenciák, üzleti találkozók és workshopok, a vállalati elvonulások és csapatépítők remek lehetőségeket kínálnak arra, hogy új kontaktokkal, illetve névjegykártyákkal bővítsd a gyűjteményed.
6. Fontos a follow up: az események utáni nyomon követés
Rendkívül fontos, hogy nyomon kövesd az új kapcsolataidat, akikkel egy személyes megjelenést igénylő üzleti eseményen vagy akár online konferencián, webináriumon találkoztál.
Ez a figyelem számukra azt mutatja, hogy érdeklődsz az üzleti tevékenységük iránt és akár egy mélyebb párbeszéd is kialakulhat. Ez később jól jöhet a jövőbeni üzleti lehetőségek kiaknázásának vagy más pozíciók betöltésének mérlegelése során.
Ahogy látod, a networking több módon is hozzájárulhat a vállalkozásod fejlesztéséhez, illetve a szakmai ismereteid bővítéséhez. Amennyiben még többet szeretnél megtudni a témáról vagy olyan közösséget keresel, ahol az üzleti hálózatépítés a gyakorlatban is megvalósul, a Business Flow 8 közösségben szakmai tartalmak, ingyenes webinár sorozatok és online networking események várnak rád.