Bár tagadhatatlan, hogy a kedvezmény felajánlása vonzóbbá és elérhetőbbé teheti a terméket vagy szolgáltatást a vásárlók szemében, abból már komolyabb problémák is adódhatnak, ha túlságosan támaszkodsz a kedvezményekre az eladások növelése érdekében. Néhány esetben például akár az ellenkező hatást érheted el, hiszen a közönséget gyanakvóvá teszi a túlságosan alacsony ár és a gyakori akció, de az is előfordulhat, hogy emiatt megkérdőjelezik a minőséget.
A pillanatnyi értékesítés érdekében sok vállalkozó feledkezik el arról az alapvető dologról, hogy az árazás kérdése egyben a termék és szolgáltatás, valamint a cég, a brand pozícionálásának eszköze is. Ennek eredményeképpen kedvezményeket szinte minden vállalkozás alkalmaz már évek-évtizedek óta.
Természetesen tagadhatatlan, hogy ezek rövid távon milyen hatással lehetnek az értékesítés növekedésére, ezért alkalmanként nem ördögtől való dolog élni az árakciókkal, például egy kifutó termék vagy szolgáltatás promóciójára, vagy egy már eleve alacsony árú belépőtermék esetében. Érdemes azonban észben tartani, hogy a kedvezmények nemcsak az árrést csökkentik, hanem gyakori eszközként használva negatív megítélést adhat a márkáról is.
A túl gyakran kínált kedvezmények hátrányai:
Számos jelentős hátránya van, ha engedményekre támaszkodsz az eladások növelése érdekében:
1. Károsíthatod a márka hírnevét, hiszen az „olcsó” kifejezést fogják hozzád társítani.
2. A vásárlók megszokhatják, hogy vásárlás előtt várjanak a kedvezményekre, ezáltal a teljes árú vásárlások – és így végső soron a profitod – volumene csökkenni fog.
3. Azt kockáztatod, hogy árháborúba keveredj a versenytársakkal. Ezzel tartósan alacsonyan tarthatjátok az árakat, viszont így a saját zsebed ellen dolgozol.
4. A sorozatos kedvezmények és akciók rontják a haszonkulcsot.
5. A potenciális ügyfelek megkérdőjelezhetik a termék/szolgáltatás minőségét, a márka hitelességét.
A hagyományos árengedmény alternatívái – avagy mit adhatsz kedvezmények helyett?
Ha közvetlen engedmények nélkül szeretnéd növelni az eladásokat, ezeket a módszereket bátran kipróbálhatod:
1. Mintatermék vagy belépési ajánlat készítése
Néha az embereknek egyszerűen nincs elég bizalmuk ahhoz, hogy MÉG vásároljanak tőled. Ebben az esetben jó ötlet lehet mintatermék vagy egy alacsony árú belépőtermék/szolgáltatás felajánlása. Ami a cégednek sem kerül sokba, viszont az ügyfél egy kis ízelítőt kap a minőségből. Ez különösen hasznos a szolgáltatásalapú vállalkozások számára, akik magas költségű szolgáltatásokat értékesítenek.
2. Az a bizonyos plusz
Mindig keress valami pluszt, amivel még viszonylag fájdalommentesen jutalmazhatod meg a vásárlót. Például, ha vásárol egy 5 hetes bérletet vagy 5 hétre elegendő étrendkiegészítőt, a 6. hetet add ajándékba. Ha belefér a büdzsébe, kapja grátisz az ingyenes házhozszállítást vagy a termék ajándékcsomagolását. Ezeknek a lehetőségeknek nem kell nagyértékűnek lenniük, inkább legyenek jelzésértékűek.
3. Exkluzív tartalmak
Készíts csak a vásárlók / ügyfelek számára elérhető hasznos és szórakoztató tartalmakat, demókat. Ezzel nemcsak a közösséghez tartozás érzetét erősíted bennük, de növelik az elköteleződést, hosszú távon pedig a kosárértéket is.
4. Affiliate együttműködések
Keress olyan üzleti partnereket, akik nem a konkurenseid, de valamilyen szempontból kiegészítik a te termékeidet / szolgáltatásaidat. Az eladások növelése és új, potenciális vásárlók szerzése érdekében dolgozzatok ki 2-3 közös ajánlatot, ami érdekes lehet a közönségetek számára.
Fontos, hogy ésszel használd az árakciókat és a kedvezményeket, főleg most, amikor az infláció és az emelkedő energiaárak, a bizonytalanság miatt nemcsak az ügyfeleid kerültek nehéz helyzetbe, hanem a vállalkozásod is. Bizonyos mértékig az árakkal is alkalmazkodni kell ehhez a szituációhoz, de a sorozatos kedvezmények hosszú távon sokkal több kárt okoznak, mint hasznot.