Sok cég beleesik abba a hibába, hogy „túl komolyan veszi magát”, vagyis a céges marketing- és PR-kommunikáció során nem az ügyfeleihez és az ügyfelei nyelvén beszél, hanem komoly vállalatként kommunikál. Ez a fajta távolságtartás és ridegség azonban csak a közönség kis részének fogja elnyerni a tetszését, sokkal jobban jársz azzal, ha emberi arculatot adsz a cégednek és persze a saját kommunikációdnak is, amikor egy rendezvényen vagy a közösségi médiában a márkádat képviseled. Az igazság az, hogy a márka humanizálása segíthet abban, hogy természetes módon kerülj kapcsolatba az ügyfelekkel és növeld az elköteleződésüket.
Viszonylag könnyen beleeshetsz abba a gondolkodásmódba, hogy a marketingnek alapvetően formálisnak kell maradnia, mert ezzel is a komolyan vehető cég/márka képét akarjátok megmutatni. De a vállalati formaságok nem fogják elnyerni az ügyfelek tetszését, hiszen a valóság az, hogy akár B2C, akár B2B piacra dolgozol, a pénztárca végén még ugyanúgy emberek ülnek, emberi kíváncsisággal és érzelmekkel.
Napjaink rendkívül versengő üzleti környezetében az emberi, emberarcú márka határozott előnyt jelenthet. Segíti a márka iránti bizalom és a hűség kiépítését az ügyfelek között, ami megnövekedett eladásokhoz és visszatérő vásárlókhoz vezet. Emellett az átláthatóság és a hitelesség légkörét teremti meg, ami elengedhetetlen a B2C és B2B környezetben egyaránt.
De hogyan teheted emberivé a márkádat?
- Egyedi hang kialakítása
A Voice of Tone, azaz a márkád egyedi hangja segíteni fog abban, hogy a céged emlékezetessé váljon a felhasználói és vásárlói környezetben. Amennyiben a márkahang egyedi, az ügyfelek könnyen felismerhetnek és kapcsolatba léphetnek a cégeddel, ez bizalmat is épít.
Hogyan tudod megvalósítani? A kulcs: Ne félj kreatívkodni! Hogyan beszélnél egy barátoddal a cégedről a való életben? Hogyan tehetem még izgalmasabbá a témában szerzett tudásomat, különösen a kívülállók számára?
Alapvetően, ha nem vállalatként, hanem emberként beszélsz a követőkhöz, feliratkozókhoz, weboldallátogatókhoz, ügyfelekhez, akkor segítesz egyedi jellegzetességet kölcsönözni a cégednek. Nem mellesleg, könnyebbé teszed számukra azt is, hogy azonosuljanak a márkáddal. Főleg akkor, ha…
- Bemutatod az értékeidet
A céljaid és a vállalkozásod, a márkád által képviselt értékek kiemelése segíteni fog abban, hogy kézzel foghatóbbá tegyed a közönséged számára a küldetésedet. Ezzel nemcsak megismerik a cégedet, de kapcsolatot is létesítetek az ügyfelekkel, ami szintén hozzájárul a bizalom és a hűség kiépítéséhez.
Az értékek, célok, küldetésed bemutatását akár a weboldal egy külön szekciójában is megtehetitek. Persze ajánlott nemcsak beszélni, hanem akár ügyfélvélemények vagy közösségi média posztok, esetleg UGC tartalmak segítségével be is mutatni, hogy működik mindez a gyakorlatban.
Például osszatok meg történeteket, képeket, videókat olyan történésekről és eseményekről, amelyekben a csapatod is élénken közreműködött például egy jótékonysági akció, egy affiliate program vagy edukációs rendezvény keretében. De akár egy boldog, elégedett ügyfél is remek referencia lehet egy érdekes történettel.
- Osszatok meg hiteles történeteket
A valódi és hiteles történetek személyiséget adnak a márkának, így az ügyfelek számára még vonzóbbá és vonzóbbá válik a céged. Segíthet a márka iránti bizalom kialakításában is, mivel az ügyfelek jobban megérthetik a céged által képviselt értékeket és hitvallást, küldetést.
Az ügyfelek vagy alkalmazottak történeteinek megosztása segíthet bemutatni, hogy a termékeid vagy szolgáltatásaid milyen hatással voltak a valós emberekre, így nagyobb valószínűséggel fordulnak hozzátok a megoldások érdekében. Ráadásul ezek a történetek segíthetnek érzelmi kapcsolatot kialakítani a közönséggel, ami által jobban fognak kötődni a cégedhez.
- Kínálj személyre szabott élményeket
A személyre szabott élmények azáltal teszik emberivé a márkádat, hogy megmutatja azt, hogy a céged nemcsak egy nagy csoport tagjaként gondol rájuk, hanem egyéni szinten is megérti és értékeli őket. Azáltal, hogy a tartalmat, az üzeneteket és az élményeket az egyes ügyfelekre szabod, a márkád bebizonyíthatja, hogy törődik az egyes ügyfelek/felhasználók igényeivel és szükségleteivel.
Emellett, amikor az ügyfelek személyre szabhatják a márkáddal kapcsolatos tapasztalataikat, úgy érzik, hogy meghallgatják őket és számít a véleményük. Ez növeli az ügyfelek lojalitását, elégedettségét és elkötelezettségét.
Végső soron személyre szabott élményt nyújtva emberibb kapcsolatot alakíthattok ki az ügyfeleitekkel. Szánjatok időt arra, hogy megismerjétek őket, majd szolgálatásaitok és termékeiteket az egyedi igényeiknek megfelelően alakítsátok ki.
- Használd ki a közösségi médiát
A közösségi média hatékony eszköz lehet a márkák emberivé tételére, mondhatni humanizálására. Ezeken a csatornákon keresztül személyesebben léphetsz kapcsolatba ügyfeleiddel és követőiddel, sokkal közvetlenebbül kommunikálhatsz velük. Ebben segíthet az értékes tartalmak megosztása és a párbeszéd, a beszélgetés kezdeményezése. Ezen felül a közösségi médiát ügyfélszolgálati teendők ellátására és a márkahűség kialakítására is használhatod. A közösségi média hasznos a történetek megosztásához, valamint a vállalati kultúra, értékek és küldetés bemutatásához.
Ahogy látod, ma már „Nincsen TÉT nélküli kommunikáció”! Mindegy, hogy a saját magad nevében vagy a cégedében kommunikálsz, minden szónak és üzenetnek eredménye lesz. Neked az a dolgod, hogy ez az eredmény pozitív hatással legyen az üzletedre.