Hacsak nem élsz egy szikla alatt, hallottál már a ChatGPT-ről. Az OpenAI mesterséges intelligencia-rocksztárja hatalmas hullámokat ver a marketing világában, tőlünk kicsit nyugatabbra a cégek már széles körben használják, de -ahogy minden forradalmi újdonság esetén- sokan rettegnek attól, hogy a robotok és az AI miatt elveszítik a munkájukat. De vajon tényleg lesz a helyzet? Egyáltalán, mi a ChatGPT és hogyan segítheti, formálhatja a tartalommarketinged?
A hype-on túl azonban mindig ott van valahol a mindennapi valóság és a kérdések soha nem fogynak el. Hogyan használhatod a ChatGPT-t tartalommarketing folyamatokhoz? A ChatGPT hatással lesz a SEO-ra is? Használhatod a ChatGPT-t a honlapod tartalmi frissítéséhez? Mire a használhatod a ChatGPT-t? Járjunk a dolog végére és vizsgáljuk meg, hogyan működik együtt a ChatGPT a B2B tartalommarketinggel.
Hogyan változtatja meg a ChatGPT a tartalommarketinget?
Röviden és tömören: növeli a munkafolyamat hatékonyságát, javítja a SEO-t és segít áttörni az üres oldal szindrómát. Nem mellesleg, néhány korábban emberek által végzett feladat is kiváltható vele.
A ChatGPT alapjai
Mielőtt belemerülnénk a ChatGPT tartalommarketing előnyeinek taglalásába, meg kell értenünk mi a ChatGPT és hogyan működik. A ChatGPT az OpenAI GPT-4 nagy nyelvi modelljét és mélytanulást használó mesterséges intelligencia alapú chatbot. Az alkalmazás legújabb és jelenleg legfejlettebb verziója 2023. március 14-én vált széles körben elérhetővé a ChatGPT Plus felhasználói számára. Gyakorlatilag egy olyan tartalomgenerátor, amelyhez a felhasználók könnyen hozzáférhetnek.
A ChatGPT API alapja a GPT-4 nyelvi modell, a GPT-3.5 utódja, egy neurális hálózati tanulási modell. A fejlődéséhez minden bizonnyal hozzájárult, hogy emberi ésszel szinte felfoghatatlan mennyiségű szöveget futtattak át a szürkeállományában, ezzel képezve a mesterséges intelligenciát és a nyelvi modellt arra, hogy az általa generált szövegeket ne lehessen megkülönböztetni az emberekétől.
A mesterséges intelligencia vonatkozásában ezt jelentette a képzés. A szövegek által kapott adatokat osztályozták és indexelték, így a modell ugyanúgy megtanulhatta a különböző rímszerkezeteket, mint Taylor Swift lírai stílusát.
Azonban ami igazán lenyűgöző, hogy korábban már a Microsoft is próbálkozott egy mélytanulással operáló, betanított nyelvi modellel, ez volt az NLG (Microsoft Turing Natural Language Generation). A Microsoft verziója azonban mindössze 10 milliárd gépi tanulási paraméterrel rendelkezett, a ChatGPT esetében ez a szám 175 milliárd. Többek között ennek köszönhető az emberéhez hasonló szöveg és sokoldalúság.
A ChatGPT-ről elmondható, hogy a legtöbb felhasználó normál böngészőn keresztül éri el a és nem fizet a használatáért, bár kétségtelen, hogy a ChatGPT Plus számtalan előnyt tartogat a vállalkozások számára. Mindenesetre a chatbot felületnek köszönhetően a ChatGPT célja az, hogy párbeszédet generáljon az API és a felhasználó között, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ugyanúgy kell kiadnod a munkát neki, mint egy emberi szövegírónak.
Szerencsére az OpenAI megkönnyítette a ChatGPT/GPT-4 csatlakoztatását más alkalmazásokhoz is, így akár már a Slackben is közvetlenül használható, de akár automatikusan e-maileket írhat azoknak a felhasználóknak, akik kitöltöttek a honlapodon egy űrlapot. Vagyis a chatbot egyre szélesebb körben integrálható a különböző platformokra és rendszerekre is, így valóban fel kell készülnünk arra, hogy néhány éven belül az online marketing jelentősen átalakul.
ChatGPT a tartalommarketingben
A ChatGPT számtalan feladatra kiválóan használható:
- e-mailek írása
- blogbejegyzés írása
- tartalmi ötletek generálása
- storytelling egy adott témáról
- a meglévő tartalom rövidítése vagy javítása
- számítógépes kód elemzése vagy akár megírása
- szövegek konvertálása egyik űrlapból a másikba.
Ne feledd, a ChatGPT elsősorban egy nyelvi eszköz. Nem egy mindent tudó mesterséges intelligencia, így az elkészített anyagokat akkor kapod meg a legmagasabb minőségben, ha a ChatGPT számára szükséges prompt (parancs, ami alapján az API dolgozik) tartalmazza a szükséges információkat és részletezed benne az elvárásokat.
Ha jól írod meg a promptot és minden szükséges információt a rendelkezésére bocsátasz, akkor akár versek, cikkek, prezentációk, eredménykimutatások, tartalomnaptár, infografikák, mémek megalkotására. Ezen túlmenően akár a marketingstratégia készítésébe is besegíthet, de a trendkutatásban, az ügyfélszolgálati feladatok automatizálásában, a back office és front office feladatok egyszerűsítésében is szerepet játszhat.
A ChatGPT különleges varázsa abban rejlik, hogy a korábbi nyelvi modellekkel ellentétben a GPT-4 már képes megfelelően felmérni és használni a különböző nyelvek közötti különbségeket, valamint a nyelven belüli stílusokat. Erre a Microsoft nyelvi modellje a jóval kisebb merítés miatt nem volt képes, ezért leginkább értelmetlen vagy első látásra felismerhetően gépi szövegek születtek. A ChatGPT és GPT-4 már jelentősen előre lépett ezen a szinten.
Persze arra azért oda kell figyelni, hogy a ChatGPT tartalmilag nem mélyül el annyira a témában és az adatok / tények pontosságát illetően nem dolgozik olyan színvonalon, mint például egy emberi marketingszövegíró, aki alaposan utánajár a hiteles tényeknek. Emellett az emberi kreativitás, a tapasztalatnak köszönhető minőség és a feladat kontextuális megértésében az emberi marketingesek és szövegírók még mindig előnyben lesznek. Mert a ChatGPT a nagy mennyiségű adatok feldolgozására törekszik, az ember pedig arra, hogy kontextust és célt adjon nekik.
A ChatGPT tehát jelentősen felgyorsítja és leegyszerűsíti a tartalommarketing-folyamatokat, de a tény az, hogy még mindig szüksége van egy emberi szerkesztőre. Gyakran alkot pontatlan vagy tényekben hibás cikket, annak ellenére, hogy az elvárt stílust például eltalálja. Emiatt a nyers ChatGPT-tartalom publikálása a céges blogban -ellenőrzés és javítás nélkül- rossz ötlet.
Ennek ellenére a ChatGPT javíthatja a tartalommarketing munkafolyamataidat. Gondolj rá úgy, mint egy gyakornoki szintű tanácsadóra. Nem szeretnéd, hogy üzleti szempontból kritikus döntéseket hozzon, de alapvető válaszokat biztosan tud adni. A ChatGPT azonnali megoldást kínál és igény szerint elérhetők, a hét minden napján, 24 órában. Ráadásul, ahogy egyre többen használják az API-t, annál jobban fejlődik, tanul, alkalmazkodik. Most talán még elég alapszinten vethető be, de 2-3 év múlva már egészen mások lesznek a határai.