Amikor arra gondolsz, hogy a vállalkozások ma már mesterséges intelligenciát is használnak, valószínűleg egyből az automatizálás ugrik az eszedbe. Persze az AI bizonyos felhasználási területei magukban foglalják az eredetileg emberek által végrehajtott folyamatok automatizálását, ez csak megkarcolja a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás összefonódásából eredő lehetőségeket.
Bárhogy próbálunk ágálni ellene, a mesterséges intelligencia (AI) körülöttünk van, szinte már mindent körbevesz. Valószínűleg te is használtad már a napi ingázás során, az internetes keresések alkalmával vagy a legújabb közösségi média hírfolyamában. Akár tudatában vagy ennek, akár nem, a mesterséges intelligencia hatalmas hatással van az életünkre és a vállalkozásunkéra is.
Big data, mesterséges intelligencia, üzlet
De vajon miért van ez a nagy ugrás a mesterséges intelligencia üzleti célú felhasználását illetően? Nos, a titok nyitjának köze van ahhoz a nem elhanyagolható mennyiségű adathoz, amit az online jelenlétünkkel termelünk nap mint nap. Az már néhány éve nyilvánvaló, hogy a vállalatok ma már sokkal, de sokkal több adathoz férnek hozzá, mint korábban bármikor.
A Forbes szerint egészen elképesztő ez a szám: cikkükben kifejtik, hogy a felhasználók által létrehozott és megadott, monitorozott adatok mennyisége 5000%-kal nőtt 2010 és 2020 között. A feltörekvő technológiák segítségével a vállalatok ma már képesek olyan felhasználói adatokat rögzíteni, amelyek segítségével megalapozott üzleti döntéseket hozhatunk nap mint nap.
Összességében a globális mesterséges intelligencia piac mérete már 2022-ben elérte a 136,55 milliárd dollárt, a Grand View Research egyik kutatása pedig azt állítja, hogy 2023 és 2030 között várhatóan 37,3%-os éves növekedést fog elérni.
A McKinsey „Az AI 2021-ben” című felmérésében a válaszadók 56%-a elfogadja az MI-t, szemben a 2020-as válaszadók 50%-ával. Ezen felül az Accenture mesterséges intelligencia-jelentése megállapította, hogy a C-suite vezetők 84%-a szerint a mesterséges intelligencia kihasználása segít elérni növekedési céljait
Ezek a statisztikák azt mutatják, hogy az AI már nem egy kísérleti technológia, amelyet csak bizonyos márkák használnak. A világ számos vállalata és vállalkozása számára ez a napi üzleti tevékenységek alapvető részévé vált.
Hogyan használhatják az AI-t a vállalkozások a mindennapokban?
A mesterséges intelligencia sokféleképpen felhasználható a vállalkozások életében, a legtöbbször az értékesítés és a hatékonyság növelésére összpontosít. Az AI és a gépi tanulás felkarolásával a vállalatok innovatív módszereket találnak az üzleti teljesítmény javítására.
Az AI néhány üzleti előnye:
- a hatékonyság növelése folyamatautomatizálással,
- a szolgáltatás sebességének vagy következetességének javítása,
- vásárlói visszajelzések/interakciók felhasználása a döntéshozatalhoz,
- új termékek és szolgáltatások lehetőségeinek feltárása,
- stratégiakészítés,
- ügyfélszolgálati élmény javítása,
- kontent gyártás (főként a ChatGPT-nek köszönhetően).
Gyakorlati példák a mesterséges intelligencia használatára
Ügyfélszolgálat fejlesztése
Veled is előfordult már, hogy meglátogattál egy weboldalt, ahol egy chatbot üdvözölt? A chatbotok talán az egyik leglátványosabb módja annak, amikor az ügyfelek közvetlenül kapcsolatba lépnek a mesterséges intelligenciával.
Üzleti szempontból a chatbotok lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy egyszerűsítsék ügyfélszolgálati folyamataikat és felszabadítsák az alkalmazottak idejét olyan kérdésekre, amelyek személyre szabottabb jelenlétet és kreatív figyelmet igényelnek.
A chatbotok általában a természetes nyelvi feldolgozás, a gépi tanulás és az AI kombinációját használják az ügyfelek kérésének megértéséhez. Ezen felül a chatbot technológia abban is segíthet, hogy az ügyfelek ahhoz az élő-lélegző kollégához irányítsák az ügyfelet, aki a legjobban képes megválaszolni kérdéseit.
Termék- és szolgáltatásajánlás, személyes preferenciák szerint
A vállalatok a mesterséges intelligencia segítségével olyan termékeket ajánlhatnak, amelyek megfelelnek az ügyfelek érdeklődésének és fenntartják az érdeklődésüket. A felhasználói viselkedés nyomon követésével a honlapod vagy webshopod olyan termékeket ajánlhat a látogatóknak, amelyek hasonlóak azokhoz, amelyeket már megtekintettek. Ez különösen hasznos taktika az e-kereskedelem területén működő cégek számára.
A személyre szabott ajánlások másik példája a streaming szolgáltatásokból származik. A leggyakrabban kattintott filmek és műsorok típusainak elemzésével a streaming platformok hasonló címek bemutatásával arra ösztönözhetik a usereket, hogy hosszabb ideig maradjon az alkalmazásukon.
A közönség szegmentálása
A PPC hirdetéskezelők és marketing szakemberek a termékek ajánlásához hasonlóan használhatják az AI-t a közönség szegmentálására és célzott kampányok létrehozására. A rendkívül versenyképes iparágakban kiemelten fontos, hogy a lehető legpontosabban vedd célba a közönséget.
A marketingkampányok hatékonyabbá tétele érdekében a vállalatok az adatok alapján döntik el, hogy a különböző típusú felhasználók végül milyen hirdetéseket látnak. Az AI abban játszik szerepet, hogy megjósolja, hogyan reagálnak az ügyfelek az adott hirdetésekre.
Vevői elégedettség elemzése
A hangulatelemzés – amelyet néha érzelmi AI-nak is neveznek – egy olyan taktika, amelyet a vállalatok alkalmaznak ügyfeleik reakcióinak felmérésére. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás segítségével a cégek adatokat gyűjtenek arról, hogy az ügyfelek hogyan érzékelik a brandet.
Ez magában foglalhatja a mesterséges intelligencia használatát a közösségi médiában megjelent bejegyzések, vélemények és értékelések átvizsgálására, amelyekben a márkanév vagy a hozzá kapcsolódó hivatkozás is említésre kerül. Az elemzésből nyert adatok emellett lehetővé teszik a cégek számára, hogy azonosítsák a termékükben és szolgáltatásaikban rejlő fejlesztési lehetőségeket.
A csalás azonosítása
Az AI arra is használható, hogy segítsen felderíteni és reagálni az online csalások jelentette fenyegetéseket. A pénzügyi szektorban léteznek olyan eszközök, amelyek gépi tanulási algoritmusok segítségével azonosítják a gyanús tranzakciókat. Ha csalási kockázatot észlel, az alkalmazás leállítja a tranzakciót, és figyelmezteti a megfelelő feleket.
Az ellátási lánc működésének optimalizálása
Amennyiben céged folyamatosan és időben szállítja termékeit, a mesterséges intelligencia segíthet. Az AI által vezérelt megoldások segíthetik a vállalkozásokat az anyagok és a szállítás árának előrejelzésével, valamint annak megbecslésével, hogy a termékek milyen gyorsan tudnak majd áthaladni az ellátási láncon.
Az ilyen típusú insight-ok segítenek az ellátási láncban dolgozó szakembereknek döntéseket hozni a termékek szállításának legoptimálisabb módjairól. Kisebb léptékben a mesterséges intelligencia arra is használható, hogy segítse a kézbesítőket gyorsabb útvonalak megtalálásában.
Nem rossz, nem igaz?