Mindannyian láttuk már a klisés vállalkozói fedősztorit: az alapító vállalkozást indít, egyik napról a másikra sikeres lesz, gyorsan növekszik az ügyfélszámuk és a bankszámlájukon lévő pénz is. Minden olyan egyszerűnek tűnik, nem igaz? Azonban a valóság az, hogy nem minden vállalkozás mutatja be ezt a zökkenőmentes növekedési potenciált. Mert sok más üzlettulajdonos a szürke, viharos égbolt alatt él.
Egy vállalkozás elindítása nem a legkönnyebben járható út. Magasabb a lehetséges kudarcok aránya, a pénzügyi instabilitás kifejezetten idegőrlő, az ismeretlen faktorok és váratlan helyzetek, a kemény piaci verseny pedig csak a ráadás. És minden vállalkozói mantra és cukormázas történet ellenére, rendkívül nehéz sikeres vállalkozást létrehozni.
Nem meglepő tehát, hogy a vállalkozók 72%-át érintik közvetlenül vagy közvetve mentális egészségügyi problémák, mint például az üzleti stressz, a kiégés, a depresszió és a szorongás. Mivel világszerte 582 millióra becsülik a vállalkozók számát, ez a probléma a világ népességének 8%-át érinti. Ennek fényében nem meglepő, hogy vállalkozóként vannak olyan üzleti kihívások, amelyekkel különösen nehéz lehet egyedül megbirkózni. De vajon melyek ezek?
Az 5 legnagyobb vállalkozói kihívás
- Rendkívül magas stressz
Egy vállalkozót nap mint nap rengeteg megválaszolandó kérdéssel, döntéskényszerrel bombáz a környezete, emellett pedig az ügyfelekkel és alvállalkozókkal tartandó kapcsolat, az üzleti stratégia kialakítása és megvalósítása is a vállalkozó vállán nyugszik.
Mindemellett, a vállalkozói magány sem légből kapott fogalom. Igazság szerint sok esetben hiába látja a család és a barátok, hogy a vállalkozó mennyit dolgozik, mégsem értik meg, hogy milyen kihívások tépázzák meg a vállalkozói idegrendszert minden egyes nap.
Ráadásul Magyarországon még a vállalkozói közösségeknek sincs meg a kialakult kultúrája így a vállalkozók a legritkább esetben tudnak vagy mernek segítséget kérni a problémáik megoldásához. Az üzleti stressz végül nemcsak mentálisan, hanem fizikai tünetek és súlyosabb betegségek útján is érezteti a hatását. A burnout szindrómáról nem is beszélve.
- A termék beillesztése a piacra és az ügyfelek megtalálása
Ismerős helyzet, hogy van egy jónak gondolt terméked mégis olyan, mintha vaktában lövöldöznél az elefántra? Hiába a rengeteg termékelőny, egyszerűen nem jönnek a vevők, miközben a vállalkozás fenntartási költségei pörögnek. A megfelelő piaci rés és az ügyfélkör, az ideális célközönség behatárolása időnként igazán trükkös lehet. Ráadásul, ha elhibázod a lépést az üzleted majdhogynem kudarcra van ítélve.
- Túlóra és kiégés
Bár első körben talán nem annyira egyértelmű, de a vállalkozók és felsővezetők általában rengeteget túlóráznak. Vagy a munkaerőhiány miatt, vagy azért, mert a jelenlegi csapat teljesítménye több ellenőrzést kíván.
De ez még mindig csak a felszín: időnként a vállalkozók többsége akár 2-3-4 feladatkörben is kénytelen helytállni. Emiatt rengeteget túlóráznak, egyre kevesebbet alszanak, nem tudnak feltöltődni és egyre feszültebb lesz a párkapcsolat, valamint a gyerekekkel való kapcsolat. A barátokról nem is beszélve. A mókuskerékből pedig nehéz kitörni és megtörni a káros rutinokat, aminek előbb-utóbb kiégés lesz a vége.
- Cash-flow egyensúly felbomlása, vagy egyenesen a hiánya
Ha elmaradnak az ügyfelek, vagy csökken a kosárérték a vállalkozás cash-flowja felborul. Az pedig végzetes lehet egy vállalkozás életére nézve, ha a pénzügyi egyensúlya, a készpénz-forgalom felborul.
Ez rövid és középtávon is káros lehet a vállalkozás fenntartására nézve, hiszen nemcsak a bérleti díjak kifizetésére, a rezsiköltségek és adók, a munkabérek, alapanyagok beszerzése lehetetlenül el, hanem az infrastruktúra fejlesztése, valamint az üzletfejlesztési beruházások is.
- A megfelelő üzleti modell megtalálása
Az üzleti modell megtalálása kulcsfontosságú kérdés közép- és hosszú távon egyaránt. Az üzleti modell ugyanis az a keretrendszer, ami meghatározza a működési keretet és ami az egész üzleti stratégiára is hatással van. Ha ezt elhibázod, az igazán drága mulatság lehet.
Kíváncsi vagy rá, hogy milyen megküzdési stratégiákkal lehetsz úrrá az üzleti kihívásaidon? Akkor látogass el szeptember 8-án a Floow Dayre, ahol Weiser István „A kihívások azért vannak, hogy megoldjuk őket…” című előadásában pontosan ehhez a mentális kihíváshoz kapsz használható tippeket.