Talán még sosem volt olyan fontos, hogy hatékonyan tudj üzleti kapcsolatokat építeni, mint manapság. Válságok jönnek és mennek, ehhez kell alkalmazkodnunk. Éppen ezért hoztunk 5 networking tippet, aminek az online és offline networking esetén is hasznát veszed.
Akár személyesen veszel részt egy konferencián vagy meetupon, akár egy online webinár networking szekciójában teljesítesz szolgálatot, ezek az alkalmak hatékony lehetőséget kínálnak az üzleti kapcsolataid építésére.
De nem megy minden vállalkozónak csípőből a small talk, vagy az, hogy megtegye az első lépést a leendő üzletei partnerei, esetleg megrendelői felé. Ennek több oka is lehet: például a kommunikációs képességek fejlesztésre szorulnak, vagy alapvetően zárkózottabb típus vagy. Szerencsére ezeket kis gyakorlással lehet fejleszteni, így az alábbi 5 tippnek biztosan hasznát fogod venni.
5 networking tipp, online és offline eseményekhez
1. Készülj fel az eseményre
Mindig tanulmányozd át alaposan a konferencia tematikáját, próbáld meg belőni, hogy a célközönséget mi érdekli, mi mozgatja és ennek figyelembe vételével állítsd össze a bemutatkozó anyagodat, ha kell. Amennyiben van rá lehetőség, a résztvevőknek is nézz utána. Személyes megjelenést igénylő eseménynél érdemes akár névjegykártyával, illetve porftólióval / ajánlóval készülni, amit a résztvevők magukkal vihetnek. Online esemény során egy letölthető PDF dokumentum vagy a QR-kóddal a megfelelő landingre irányító útjelző is jól jöhet
2. Gyakorold a bemutatkozást
Online részvétel esetén mindig győződj meg arról, hogy elég hangosan és érthetően beszélsz-e. A mikrofonod legyen bekapcsolva és még a program kezdete előtt ellenőrizd a mikrofonokat, füleseket. Személyes megjelenés esetén kicsit könnyebb a dolgod, már ami a reakciók monitorozását illeti. Itt lehetőséged van olvasni a beszélgetőpartnerek reakcióit és a bemutatkozásodat is nagyobb kontroll alatt tarthatod. Mindig állj fel, amikor bemutatkozol. Ha névtáblát viselsz, mutass rá. A kézfogásod legyen határozott és teremts szemkontaktust. Az első benyomások maradandó benyomások lehetnek.
3. Tegyél fel kérdéseket és hallgasd meg a válaszokat
Ne félj beszélgetést kezdeményezni. Tegyél fel nyitott kérdéseket, amelyek segítségével a válaszokat generálhatsz. Ne feledd, hogy a hálózatépítés a kapcsolatok építéséről szól, nem csak a kapcsolatok kialakításáról.
4. Kérj segítséget
Valószínű, hogy az a személy, akivel kapcsolatba lépsz, valamikor például egyetemista volt, akárcsak te. Tanácsot kérni sohasem rossz dolog és nem kelt szakmaiatlan benyomást. Az emberek általában szeretik, ha segítséget kérnek tőlük – ez azt jelenti, hogy értékeled a véleményüket és hiteles információforrásnak tekinti őket.
Ráadásul első körben az is hasznos, ha egyértelműen elmondod azoknak, akikkel kapcsolatba lépsz, hogy nem várod el tőlük a megrendeléseket, hanem inkább információt és tanácsot kérsz egy számodra fontos ügyben.
5. Használd ki az online jelenléted
Az online kapcsolatok létrehozása hatékony hálózati stratégia lehet. A LinkedIn, az Instagram, a Facebook, a Twitter, a blogok és más közösségi média oldalak nagyszerű módokat kínálnak arra, hogy bennfentes információkat szerezzenek rólad, a cégedről, a szakmai tevékenységedről.
Ha aktív profilt tartasz fenn ezeken az oldalakon, egyszerűen naprakész marad az iparágaddal és a vállalkozói környezettel kapcsolatos legfrissebb információkkal és trendekkel kapcsolatban, egyszersmind kicsit személyesebb betekintést is nyújthatsz a kulisszák mögé.